Ledningen
Ledningen behöver förståelse av dagens IT för att göra bra beslut. Nedan ger jag några exempel på vad en ledning behöver veta i olika frågor.
Jag kan hjälpa till i budgetarbetet inför nästa budgetår. Det kan vara svårt att överblicka kostnader där förundersökningar inte är gjorda ännu. Med den erfarenheten jag har så kan jag uppskatta vad olika investeringar kommer kosta under året.
Ny telefonväxel
Inköp, konfig och drift av ny telefonväxel
Vad behöver ledningen veta för att ta ett beslut?
De vill veta vad det kostar i inköp och installation samt den årliga driftkostnaden.
För att svara på detta så behövs först svar på nedan frågor.
- Inköps och installationskostnad
- Ska vi ta hjälp av någon konsult för att gå igenom kraven?
- Hur länge ska denna växel leva?
- Ska det vara kopplat till något CMS?
- Hur många ska samtidigt ringa?
- Hur många köer ska finnas?
- Ska vi ha något talsvarssystem?
- Vem ska administrera användare och växeln?
- Ska vi ha möjlighet att lägga till funktioner i växeln?
- Ska vi ha samma växel till flera olika fysika adresser?
- Behöver vi kunna spela in samtal?
-
Driftkostnad
- Ska vi ha växeln inhouse eller outsourcad?
- Ska vi ha möjlighet att lägga till funktioner i växeln?
- Vem ska vara systemägare?
- Grundutbildning admin?
- Utbildning användare?
Ny webbshop
Vi har idag en föråldrad webbshop men fungerar bra.
Vi behöver kunna möte upp kunden med dagens teknik.
För att ledningen ska ha ett någorlunda beslutsunderlag här så krävs en omfattande förundersökning.
Förundersökningen kommer att resultera i en definition på vad kraven på nya shoppen ska innehålla.
Ofta så vill man ha allt nytt med i första releasen men då kommer man få svårt att hinna releasa innan ny teknik dyker upp.
Undersökningen kommer även ge beroenden på andra system som PIM, logistik och eknonomi. Det kan lätt bli en dominoeffekt när man ska uppdatera en del i en kedja.
ROI-kalkylen kommer till stor del vara beroende på en massa antaganden och det är viktigt att förstå drivkrafterna bakom dessa antagandena. T.ex ett antagande om att en mer mobilanpassad sida kommer göra flera avslut.
Drivkraften bakom detta antagande är då att vi idag har en viss procent avslut av alla kunder som kommer in på siten. Man skulle då först förstå vad procenten idag är på avsluten av de som idag använder mobilen för att handla.
Om den idag är 50% så måste man förstå varför de idag hoppar av innan avslut. Är det för krånglig utcheckningsprocess eller saknas det rätt betalsätt eller något annat?
Om vi inte förstår detta så är risken stor att vi inte kommer nå målen i ROI:n.
Här har jag stor erfarenhet av att ställa rätt frågor och förstå drivkrafterna i antagandena. Jag har även erfarenhet att välja rätt system och team för att bygga det nya.
Lägga till en ny transportör i vår logistik.
Vi vill kunna skicka paket via ny kanal.
Detta kan kännas som ett någorlunda begränsat uppdrag. Ledningen vill givetvis få en ROI-kalkyl på detta.
- Har den nya leverantören ett fungerande API vi kan använda?
- Ska vi låta kunden välja detta direkt i webbshoppen som alternativ?
- Vi behöver även kontrollera så processen genom alla våra system kan stödjas av transportörens API?
Jag älskar att göra denna typ av uppdrag då man även ofta hittar förbättringar i processen som kommer skapa stort ekonomiskt värde.